Remmen

Dit is een van de lastigste projecten die ik gedaan heb. Het moeilijke en daarmee ook meteen de uitdaging zat ‘m in de opdracht: ‘Werk vanuit een beweging in de natuur’. Er was dus geen probleem maar een beweging die omgezet moest worden naar een product.

De beweging die ik gekozen heb is afkomstig van het moment dat een zeearend net na de duikvlucht moet afremmen om niet het water te raken, maar met de bedoeling alleen de vis uit het water te halen. Deze machtige en sierlijke beweging facineert mij.
Wat ik na een lang proces uiteindelijk ontworpen heb, is een zwaard of kiel om een zeilboot af te laten remmen. Bij een zeilboot heb je namelijk twee manieren om vaart te minderen. Deze manieren zijn als eerste je zeil laten vieren waardoor de stuwende kracht afneemt. Maar de voorwaartse kracht van de boot is dan nog aanwezig. Een tweede mogelijkheid is naar de wind toe sturen zodat je de wind van voren krijgt. Beide zijn effectief om vaart te minderen maar het nadeel is dat je het remmen niet onder controle hebt en van koers moet veranderen.

Het zwaard heeft twee kleppen. Wanneer je deze open zet ontstaat er een grotere wrijving. De wrijving kun je ‘besturen’ door de stand van de kleppen te veranderen, waardoor je het remmen van de boot kunt controleren en toch koers kunt houden.

Beweging